web analytics

Category Archives: Thailand

Morgonsol

Hallå!

Idag lyser solen och himlen är alldeles klarblå, superhärligt! Vi började dagen med en morgonpromenad och köpte med oss lite gott kaffe från Café Bezz. Nu är det jobb/plugg och sen ska jag äntligen gå till frisören.

Ikväll blir det födelsedagsfest hos Malin och sen kanske det blir en utgång på det!

Posted in Bilder, Malta, Vardag, Väder | Lämna en kommentar

Intervjuad i Radio, igen

Innan vi åkte till Thailand och Paradise Business Camp blev jag intervjuad i Radio. I torsdags ringde de upp igen och ville ha en uppföljning av hur det hade gått. Resultatet kan ni höra nedan:

Tack på förhand för att ni inte stämmer oss SR.

Posted in Thailand, Videos | 33 kommentarer

Få tillbaka moms i Thailand

Som turist i Thailand behöver du inte betala moms (VAT, Value Added Tax). Du kan få tillbaka momspengarna på flygplatsen om du säger till i butiken när du handlar. De fixar den nödvändiga blanketten åt dig.

Du måste handla för över 2000 Baht för att personalen ska fylla i en momsblankett. Blanketten tar du med dig till flygplatsen och får stämplad (innan du checkar in dina resväskor). Sen får du tillbaka pengarna efter passkontrollen.

Så här ser flödesschemat ut:

Och så här glad blir man av att inte behöva betala skatt:

Posted in Bra att veta, Thailand | 2 kommentarer

Vi lever och mår bra

Varje gång vi talar med våra nära och kära i Sverige får vi höra om alla hemskheter i Asien och hur oroliga de är. Jordbävningar, tsunamis, kärnkraftverkskatastrofer, kubmaneter, krig mellan Thailand och Kambodja, oroligheter i Bangkok, översvämningar och jordskred. Tidningarna har verkligen fått våra stackars familjer att tro att vi befinner oss på världens farligaste kontinent, där döden lurar bakom varje hörn. Vill därför berätta en gång för alla att:

Vi lever och mår bra. Ingenting har hänt.

Det bor 63 miljoner människor i Thailand. Att 15 personer dött i ett jordskred på grund av översvämningar innebär inte att vi riskerar att dö på väg till flygplatsen. Statistiskt sett är risken av att dö av en smörkniv betydligt högre.

Nu senast skriver aftonbladet att två turister blivit elektrifierade i duschen i Thailand. I morse var jag ändå inte rädd för att duscha och raka mig. Två döda innebär inte att det är en duschelektrifieringsepedemi i Asien.

Vi är inte oroliga och ni behöver inte vara det heller :)

Posted in Thailand | Lämna en kommentar

Massage i Thailand

Idag tog vi en sista massage innan vi lämnar Thailand. Jag tog en head- and shouldermassage på 30 minuter och en handmassage på 30 minuter. Tore tog en fotmassage på 60 minuter. Under resans gång så har vi provat på ganska många olika massage; thaimassage, oilmassage, back- and shouldermassage, swedish massage, hand, huvud och fotmassage, ansiktsmassage..och nu har jag säkert glömt nåt.

En thaimassage är en helkroppsmassage men ser olika ut varje gång, det verkar inte finnas något standardkoncept som ska följas utan alla salonger gör olika. Till och med på en och samma salong gör de olika. En gång beställde Jag och Tore varsinn thaimassage på samma ställe men fick två olika massager. Och på vissa ställen ska man ta av sig allt förutom underkläder och på vissa ställen behåller man alla kläder på. Variation i all ära men ibland är det skönt att veta vad man får.

Dagens massagefåtöljer.

Nu ska vi snart äta en sen middag och sen ta en taxi till flygplatsen. Ska bli intressant att se hur jetlaggade vi blir efter denna resa..

Posted in Att göra Thailand, Thailand | Lämna en kommentar

Bangkok-Kairo-Malta

Just nu sitter vi som sagt i hotellets lobby och jobbar, bloggar, fixar med det sista inför resan till Malta senare idag (eller imorgon kanske man ska säga). Flyget går nämligen 02.15 i natt lokal tid, vi landar i Kairo 06.30 lokal tid och sedan har vi sex eller sju härliga timmar på flygplatsen innan flyget mot Malta går. Vi ska ladda med böcker och filmer på datorn så vi har något att göra i Kairo :)

Jag är lite orolig över att vi ska flyga via Kairo till Malta..känns inte helt hundra med tanke på allt som hänt i Libyen..

På hotellet finns tre stora och härliga gungstolar eller gungsängar kanske man ska säga. De sitter fast med fyra kedjor i ”taket” så man kan ligga där och gunga, nice!

Här låg vi en stund på förmiddagen och gungade.

Och här har vi suttit större delen av eftermiddagen.

Det känns både bra och dåligt att lämna Thailand. Bra för att vi kommer till ett soligt Malta (tror jag) och får träffa många fina vänner efter några månaders resande. Och dåligt för att det känns inte riktigt som att vi är färdiga med Bangkok, hade kunnat stanna här några dagar till. Gillar verkligen höghusen, hotellet där vi bor (som för övrigt har världens skönaste sängar, måste bara tillägga det) och den härliga storstadskänslan. Bangkok är niice!

Posted in Bangkok, Boende, Resa, Thailand | 1 kommentar

MBK och Starbucks

Heej!

Igår var vi på MBK och shoppade hela dagen men vi hann också med Starbucks och en sväng till Siam Paragon. På kvällen blev det indisk mat och en del packning på rummet.

MBK är ett stort shoppingcenter med billiga butiker och stånd. Här myllrar det av både turister och locals. Dock upplever jag att det har blivit lite svårare att pruta på MBK om jag jämför med senast jag var där 2008 men det kanske bara är en inbillning..

Vill du läsa mer om shopping i Bangkok läs här.

På fjärde våningen i Siam Paragon.

Fika på Starbucks. Blev så jäkla sugen på kanelbullar också :)

Nu sitter vi i hotellets lobby och väntar på att vårt flyg till Malta ska gå, mer om det in nästa inlägg!

Posted in Bangkok, Mat/restauranger, Shopping, Thailand | 3 kommentarer

Sirocco Restaurant, Bangkok

Igår kväll åkte vi upp i Sirocco Tower för att titta på utsikten över Bangkok by night. Och gud vad fint det var!

Sirocco Tower, eller egentligen Sirocco restaurant ligger på 64:e våningen i hotellkomplexet Lebua at State Tower. Bildkvalitén på bilderna nedan är inte den bästa, men det får gå..

Bangkok by night från Sirocco

Här är en liten film, den är inte heller så bra men jag lägger upp den ändå. Synd att det inte riktigt går att få det bra när det är mörkt ute..

Med en sådan här utsikt skulle jag vilja bo, hur fint som helst!

Vi åkte upp och tog en drink på terassen. 470 baht för en daquiri och 470 baht för en mojito. Inte direkt samma priser som barerna on the ground men fortfarande billigare än drinkar i Sverige :) Minelarvattnet kostade 310 baht och det var väl lite att ta i..men det är ju det..man betalar för läget och såå värt!

Sirocco tower är ett måste i Bangkok!

Posted in Att göra Thailand, Bangkok, Thailand | Lämna en kommentar

Sukiyaki buffé

En film från när vi åt Sukiyaki Buffé i Bangkok.

I slutet av filmen försöker jag låta världsvan genom att berätta för Sara att det är en currysmakande delikatess. Det visade sig dock att jag hade fel och den smakade inte alls curry :)

Posted in Bangkok, Mat/restauranger, Thailand | Lämna en kommentar

Sukiyaki Buffé i Bangkok

Igår åt vi Sukiyaki-buffé på Sukishi restaurant vid Siam Square vilket var en rolig upplevelse. Man betalar 289 Baht för att få sitta i en timme och tjugo minuter. Man får en egen gryta vid en bardisk och sen plockar man ingredienser från ett rullande band fylld med läckerheter.

Fläskfylld dumpling blev en favorit. Smakade som kroppkakor, mums!

Det var lite svårt att komma igång men vi fick hjälp av en thailändare som tyckte vi såg lite vilsna ut. Det ställdes inte heller några höga krav på att man skulle blanda rätt. Det fanns nämligen även en mycket god sås-buffé man kunde använda sig av om man inte lyckades 100% med köttkokandet.

Så här god var currybullen som visade sig inte innehålla curry.

Eftersom vi käkat på restaurang i tre månader var det en rolig upplevelse att åter igen få laga till sin egen mat. Det var också en väldigt annorlunda upplevelse som helt klart rekommenderas. Gör det om ni har chansen.

En liten film kommer senare.

Posted in Bangkok, Mat/restauranger, Thailand | 1 kommentar
  • Om VarSomHelst.nu

Hej!
    Jag heter Sara och är 24 år. I september 2010 flyttade jag och min pojkvän utomlands. Vi har bott på Malta i snart två år med en avstickare till Thailand tre månader våren 2011. Vi medverkade då i Paradise Business Camp på Koh Chang och i Kamala, Phuket. Här kan du läsa om livet på Malta, hitta en del information om Thailand och följa mig i mina studier utomlands på distans.

Jag har en kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring och läser nu till fastighetsmäklare på distans. Min pojkvän är civilingenjör i industriell ekonomi och driver nu eget företag. Tidigare bloggade vi båda två här men nu är det främst jag som bloggar om vardagen här på Malta. Min pojkväns blogg hittar du här: torefriskopp.se

Under kategoriflikarna hittar du bloggat från:
    - Malta
    - Thailand (Koh Chang, Phuket (Karon, Kamala, Patong) och Bangkok)